تمام روزها به صورت 24 ساعته

در ایران و در قانون جمهوری اسلامی و مطابق با قوانین شرعی حاکم بر ایران، هرگونه ارتباط بین زن و مرد نامحرم (یعنی زن و مردی که هیچ گونه رابطه شرعی و یا زوجیتی بین آنها نباشد)، اعم از ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم، شامل ارتباط تلفنی و پیامک و هرگونه ارتباط در فضای مجازی که در آن محتوای عاشقانه و غیر اخلاقی و منافی عفت رد و بدل شود، در دسته رابطه نامشروع قرار می‌گیرد و در صورت اثبات، مجازاتی را برای طرفین در پی خواهد داشت. در ارتباط نامشروع ممکن است طرفین رابطه و یا یکی از آنها متاهل باشد که با توجه به میزان رابطه و محتوای رد و بدل شده بین آنها و تشخیص قاضی پرونده، مجازات آنها تعیین و اعمال خواهد شد. به طور کلی دو نوع رابطه نامشروع وجود دارد:

  • رابطه نامشروع زنا
  • رابطه نامشروع خارج از زنا (مادون زنا)

رابطه نامشروع زنا

به رابطه نامشروعی که در آن رابطه جنسی بین زن و مرد رخ دهد، زنا گویند و مجازات آن بسیار سنگین است. اما اثبات زنا بسیار مشکل است چرا که نیاز به شهادت چهار مرد عاقل و بالغ و یا سه مرد و دو زن عاقل و بالغ که هم زمان در صحنه حضور داشته و ارتکاب به زنا را مشاهده کرده باشند دارد. و یا از طریق چهار مرتبه اقرار طرفین و همچنین علم قاضی قابل اثبات است. زنا می‌تواند بین زن و مرد مجرد و یا متاهل باشد و یا یکی از طرفین مجرد و دیگری متاهل باشد، در هر صورت به برقراری رابطه جنسی بین زن و مردی که به یکدیگر محرم نیستند، زنا گفته می‌شود. مجازات زنا بسیار سنگین است اما بسته به شرایط زن و مرد و متاهل یا مجرد بودن آنها حکم‌های متفاوتی دارد.مجازات زنا با توجه به تشخیص قاضی می‌تواند شلاق و یا اعدام باشد.

رابطه نامشروع خارج از زنا

رابطه نامشروعی که در آن ارتباط و آمیزش جنسی میان مرد و زن رخ ندهد را رابطه نامشروع خارج از زنا گویند. همانطور که گفته شد به هر نوع ارتباط میان زن و مردی که بین آنها رابطه شرعی و زوجیت وجود نداشته باشد، و میان آنها حرکات یا حرف‌هایی با مزمون جنسی و یا عاشقانه رد و بدل شود را رابطه نامشروع گویند که می‌تواند شامل دیدار، لمس کردن، بوسیدن، ارتباط تلفنی و یا پیامکی باشد. رابطه نامشروع خارج از زنا ممکن است بین زن و مرد مجرد و یا متاهل رخ دهد و یا یکی از طرفین مجرد و دیگری متاهل باشد. به هرحال ماهیت این نوع ارتباط در قانون و شرع، نامشروع می‌باشد و در صورت اثبات، مجازاتی را برای طرفین با توجه به شرایط و میزان ارتباط ایجاد شده، در پی خواهد داشت. مجازات رابطه نامشروع خارج از زنا تا 99 ضربه شلاق می‌باشد.

تعریف رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی

آنچه در ماده 637 قانون مجازات اسلامی به عنوان رابطه نامشروع تعریف شده، به شرح زیر است:

 هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (هم بستر شدن) ‌شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می ‌شود.

تعریف رابطه نامشروع پیامکی

رابطه نامشروع پیامکی به رابطه بین زن و مرد نامحرمی گفته می‌شود که بین آنها پیام‌های عاشقانه، جنسی و غیر اخلاقی رد و بدل شود. و چنانچه این ارتباط با یک خانم متاهل باشد، همسر ایشان می‌تواند علیه طرفین رابطه، شکایت کیفری مطرح کرده و از دادگاه درخواست پرینت تماس‌ها و پیامک‌‌های همسرش را نماید.

نکته: به طور کلی بررسی و اثبات رابطه نامشروع به دلیل آنکه عملی منافی عفت و عرف جامعه می‌باشد، نیاز به شاکی خصوصی ندارد و دادستان می‌تواند بدون وجود شاکی خصوصی، شخصا پرونده را پیگیری کند.

مجازات رابطه نامشروع پیامکی

همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد چنانچه ارتباط بین زن و مرد نامحرم به صورت تلفنی یا پیامکی باشد به آن رابطه نامشروع خارج از زنا گفته شده و مجازات آن مطابق با ماده 637 قانون مجازات اسلامی تا 99 ضربه شلاق تعزیری برای هر دو طرف خواهد بود. بنابراین اگر زن متاهلی نیز با مردی ارتباط پیامکی داشته باشد شامل این مجازات خواهد شد و امکان تبدیل مجازات در این جرم وجود ندارد.

نکات مهم:

  • رابطه نامشروع زن شوهردار و اثبات آن، به هیچ وجه پرداخت مهریه را از گردن مرد ساقط نمی‌کند و در هر صورت مرد موظف به پرداخت مهریه می‌باشد.
  • در صورتی که هر یک از طرفین رابطه تحت شرایط اجبار و یا خشونت، تن به رابطه داده باشند و این موضوع ثابت شود، از مجازات رابطه نامشروع معاف شده، و تنها فردی که این اجبار و خشونت را روا داشته مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

رابطه پیامکی رسمی

چنانچه ارتباط پیامکی بین زن و مرد نامحرم اعم از اینکه مجرد باشند یا متاهل، از نوع پیامک با متن رسمی باشد، یعنی محتوای پیام‌ها در خصوص مسائل کاری یا تحصیلی باشد و محتوای عاشقانه یا جنسی بین آنها رد و بدل نشود، رابطه نامشروع محسوب نخواهد شد.

اثبات رابطه نامشروع پیامکی

باید توجه داشت با توجه به اینکه معمولا این نوع ارتباط به صورت غیر علنی انجام می‌شود، اثبات آن بسیار مشکل است. زیرا اثبات رابطه نامشروع از طریق اقرار طرفین رابطه، شهادت شهود و علم قاضی خواهد بود. و در ارتباط غیر رسمی و غیر علنی معمولا شاهد کافی وجود ندارد و مدارک لازم جهت افزایش علم قاضی به سختی فراهم می‌شود. چرا که وجود عکس، اسکرین شات و پیامک، به دلیل آنکه قابل جعل و تغییر هستند، به تنهایی مدرک معتبری برای قاضی نخواهند بود و تنها به عنوان اشاره به علم قاضی کمک می‌کنند.

نکات مهم:

  • دریافت پرینت تماس‌ها و پیام‌ها در شرایط خاص و به تشخیص و دستور قاضی خواهد بود.
  • پرینتی که خارج از مسیر قانونی و به دستور قاضی تهیه نشده باشد، قانونی نبوده و قابل استناد نخواهد بود.
با توجه به اینکه امروزه ارتباطات انواع مختلفی دارند و در جزئیات بسیار متفاوت هستند، تشخیص ماهیت ارتباط بسیار کار مشکلی است و اثبات رابطه نامشروع نیاز به ادله کافی و تشخیص قاضی دارد. بنابراین در خصوص پرونده‌های این چنینی بهتر است از یک وکیل متخصص در این حوزه کمک گرفته شود تا مسیر پرونده به درستی طی شده و نتیجه مطلوب حاصل شود. وکلای فوق تخصصی وکیل اول آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره در زمینه انواع ارتباط نامشروع و چگونگی طی مسیر پرونده تا رسیدن به نتیجه هستند. شما می‌توانید جهت ارتباط، از طریق بخش تماس با ما و یا مشاوره رایگان 24 ساعته، با ما تماس گرفته و توسط وکیل پایه یک دادگستری راهنمایی شوید.
برچسب‌ها: