تمام روزها به صورت 24 ساعته

دعاوی اداری به مجموعه‌ای از اختلافات و تعارضات بین اشخاص و دولت گفته می‌شود و معمولاً زمانی رخ می‌دهند که یک فرد یا گروه، ادعا می‌کنند که یکی از نهادهای دولتی به آنان آسیب رسانده است.

دعاوی اداری به مجموعه‌ای از اختلافات و تعارضات بین اشخاص و دولت گفته می‌شود که در مراجع قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این دعاوی معمولاً زمانی رخ می‌دهند که یک فرد یا گروهی از افراد ادعا می‌کنند که دولت یا یکی از نهادهای دولتی در انجام وظایف خود به آنان آسیب رسانده است. به عنوان مثال، فرض کنید یک شهروند ادعا کند که یک نهاد دولتی در ارائه خدمات به وی تبعیض قائل شده است. در این صورت، شهروند می‌تواند دعوای اداری علیه نهاد مذکور را طرح کند و خواستار رفع تبعیض و جبران خسارت شود.

مرجع رسیدگی به این نوع دعاوی در بسیاری از کشورها، دادگاه‌های خاص و مستقل هستند که با نام "دادگاه‌های اداری" شناخته می‌شوند. این دادگاه‌ها وظایف خاص خود را دارند و براساس قوانین و مقررات خاص عمل می‌کنند.

اکنون در شرایط یک دعوی قرار دارید؟

چنانچه در شرایط یک دعوی قرار دارید، بهتر است در اولین قدم مشاوره با وکیل فوق تخصصی در همان حوزه را در برنامه خود قرار دهید و در ادامه با سپردن پرونده خود به یک وکیل پایه یک دادگستری، از حقوق خود دفاع نمایید.

قانون اساسی ایران ایجاب می‌کند که شیوه و سبک روابط دولت با افراد و اشخاص جامعه جهت ارائه خدمات، در راستای نظام حقوق اداری، انجام شود. متاسفانه تاکنون منبع مستقلی از حقوق اداری توسط حقوقدانان و قانونگذار تنظیم و تصویب نگرديده است و قواعد حقوق اداری هنوز هم پراکنده است. با اين وجود مراجع قضاوتی اداری در حال رسيدگی به شکایات مردم از مراکز دولتی و نهادهای عمومی ذیربط هستند و در راس این مراجع، دیوان عدالت اداری قرار دارد.

در حال حاضر قانون آيين دادرسی در دیوان عدالت اداری که اخیرا مورد اصلاحات بنیادین توسط قانونگذار قرار گرفته است، به عنوان مهم ترین منبع حقوق اداری در امر آیین رسيدگی به دعاوی اداری محسوب می‌شود. اگر چه مراجع قضاوتی اداری هر کدام دارای بخشنامه‌ها و آیین دادرسی مصوب و مستقلی هستند. هرگاه در سطح دولت و نهادهای عمومی، مامور حکومت یا نهاد دولتی به عنوان شخصيتی حقوقی، مرتکب تقصیری شود و حقوق شهروندان را تضیع نماید، مردم می‌توانند از طریق وکلای تخصصی حقوق اداری یا شخصا مبادرت به تنظيم شکوائیه در دیوان عدالت اداری نمایند.

اصل استقلال قوای سه گانه در نظام جمهوری اسلامی موجب شده تا قوه قضائيه فرای مراجع قضاوتی دولتی و اداری، به صورت مستقل به شکوائیه‌های مردم رسيدگی کند. از سوی دیگر مردم می‌توانند بخشنامه و مصوبه و دستور العمل‌هایی را که دولت و نهادهای عمومی، خلاف قانون و عدالت، تصویب و اجرا می‌کنند را در هيات عمومی دیوان عدالت اداری باطل نمايند. بنابراین در حقوق اداری کشور، مراجع قضاوتی اداری و دیوان عدالت اداری با آیین‌های دادرسی خاص به شکوائیه‌های اشخاص رسيدگی می‌کنند.

دعاوی اداری بسته به موضوع و نوع اختلاف، به چند دسته تقسیم می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  1. دعاوی مالیاتی: این دعاوی زمانی رخ می‌دهند که یک فرد یا سازمان با مقررات مالیاتی دولت مخالفت دارد. به عنوان مثال، اگر فردی ادعا کند که مالیات بیش از حد از وی دریافت شده است.
  2. دعاوی کارگری: نوعی از دعاوی اداری است و زمانی رخ می‌دهد که یک کارگر از شرایط کار خود ناراضی است و از دولت خواستار حمایت است.
  3. دعاوی زمین و ملک: این دعاوی زمانی رخ می‌دهند که یک فرد یا سازمان، با تصمیمات دولت در خصوص زمین یا ملک خود مخالفت دارد.
  4. دعاوی حقوق شهروندان: زمانی که یک شهروند احساس کند حقوق و آزادی‌هایش توسط دولت نقض شده است. می‌تواند طرح دعوای اداری نماید.
  5. دعاوی تجارت و صنعت: این دعاوی زمانی رخ می‌دهند که به عنوان مثال یک تاجر و یا صاحب صنعت، با قوانین و مقررات تجارت و صنعت دولت مخالفت دارد.
باید توجه داشت که هر کشور قوانین و دستورات خود را در مورد حقوق اداری دارد و بسته به قانون هر کشور، بعضی از این موارد ممکن است به عنوان تخلف شناخته نشوند.

یکی از حقوق مهم موکل این است که مطمئن شود وکیل، توانایی دفاع از او را دارد و می‌تواند دفاع از جان، مال و آبرویش را به او بسپارد. ما در وکیل اول بنا را بر رعایت بی کم و کاست حقوق موکل گذاشته‌ایم و نهایت تلاشمان را برای عمل به تعهدات خود به کار می‌بندیم.

از کجا شروع کنیم؟

کارشناسان ما در هر ساعت از شبانه روز به صورت رایگان آماده پاسخگویی و راهنمایی هستند و شما را تا رسیدن به هدف نهایی همراهی خواهند کرد، برای شروع می‌توانید با وکیل اول تماس حاصل نماﻳﻴد.

تماس 24 ساعته با وکیل 

موارد بسیاری در انتخاب یک وکیل حرفه‌ای و با تجربه، تاثیرگذار هستند، ما در وکیل اول تلاش نموده‌ایم تا با اشاره به موارد پر اهمیت و شرح چگونگی ارائه خدمات، شما را برای رسیدن به نتیجه و کاهش دغدغه‌ها یاری نماییم.

برای آشنایی بیشتر با "وکیل اول"، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه درباره ما مراجعه نمایید و همچنین بخش سوالات متداول را مطالعه کنید. سپس با حضور در جلسه مشاوره، می‌توانید از انتخاب خود اطمینان حاصل نمایید. همچنین می‌توانید بدون اتلاف وقت در هر ساعت از شبانه روز با وکلای فوق تخصصی ما تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.